Mediju namu un 'Neatkarīgo' nopērk Lemberga radinieks
			
			
		 
		
			
			
			
				 
				
				 
				
				Attēls 4 no 4
	
	
			 
			
			
	
			
			
		 
Latvijas preses tirgū atkal ir notikušas izmaiņas. «Neatkarīgās Rīta Avīzes» un vairāku žurnālu izdevējas SIA «Mediju nams» īpašnieki, tostarp, kādreizējais galvenais redaktors Armands Puče, uzņēmumu ir pārdevuši mediju aprindās nepazīstamam cilvēkam - Naurim Kāpostiņam. Iepriekš viņš nav bijis arī sevišķi veiksmīgs uzņēmējs. Tāpēc par «Mediju nama» jaunā šefa korporatīvajām interesantākas izskatās viņa radniecīgās saites – tās Kāpostiņu vieno ar Lembergu ģimeni. To noskaidroja Latvijas Televīzijas raidījums «De facto».Izdevniecību «Mediju nams» pirms 14 gadiem nodibināja ar akciju sabiedrības «Preses nams» valdes lēmumu. Pēc tam «Mediju nama» īpašniekos ir bijuši gan «Ventspils Nafta», gan «Latvijas Kuģniecības» meitasfirma «Lasco Investments». Līdz pirms 6,5 gadiem izdevniecību nopirka SIA «MN Mediji», kura dibinātāji bija ilggadējie koncerna žurnālisti Armands Puče un Uldis Dreiblats, kā arī kādreizējā «Preses nama» viceprezidente Lilita Seimuškāne.Šobrīd «Mediju nams» izdod laikrakstu «Neatkarīgā Rīta Avīze», dažus 
žurnālus, piemēram, «Sporta Avīze» un «Vakara Ziņas», piedāvā foto 
aģentūras pakalpojumus un veido interneta portālus. Uzņēmuma 
pamatkapitāls ir gandrīz 13 miljoni eiro, bet zaudējumi pagājušajā gadā 
sasniedza 800 tūkstošus. Saskaņā ar «Mediju nama» šā gada budžeta 
prognozēm, gada beigās zaudējumi varētu sasniegt jau 900 tūkstošus. Tas 
tiek skaidrots ar ieilgušo tirgus lejupslīdi drukātās preses kategorijā.«Mediju
 nama» relīzē par darījumu viņš ir pieteikts kā uzņēmējs Nauris 
Kāpostiņš. Viņa līdz šim tuvākā saikne ar mediju jomu bija kopā ar 
Robertu Klimoviču veidotajā raidījumā «Leģendu mednieki».Kāpostiņš
 esot parādījies pavasarī un izteicis «Mediju nama» mātesfirmas «MN 
Mediji» dalībniekiem tik labu piedāvājumu, ka viņi pēc neilgām pārdomām 
piekrita viņam pārdot izdevniecību, ar ko paši bijuši saistīti ilgus 
gadus.«Piedāvājums bija abpusēji izdevīgs pusēm. Pie konkrētiem 
cipariem mēs nonācām sarunu gaitā, bet tā ir konfidenciāla informācija, 
kuru es nevēlētos izpaust, jo darījuma partneri – mēs – tā lēmām. Un pie
 tā mēs arī pieturēsimies,» stāsta Kāpostiņš.Līdzšinējais 
«Mediju nama» valdes priekšsēdētājs un kādreizējais «Neatkarīgās Rīta 
Avīzes» galvenais redaktors Armands Puče sarunai pie kameras nepiekrīt, 
bet atzīst – situācija tirgū neesot spīdoša, tāpēc savas daļas viņš būtu
 gatavs pārdot arī senāk.Savukārt Lilita Seimuškāne savu 
trešdaļu uzņēmuma piekritusi pārdot pēc tam, kad kāds no viņas 
partneriem pastāstījis par Kāpostiņa piedāvājumu. Viņu pārliecinājusi 
gan cena, gan tas, ka «Mediju namam» nepieciešamas investīcijas.«Šis
 finansiālais modelis, kāds eksistēja uzņēmumā šos 6,5 gadus, priekš 
mums arī bija par smagu. Un tai pašā laikā mēs bijām tik ļoti emocionāli
 saauguši ar darbiniekiem un uzņēmumu, ka mēs arī sapratām, ka paši diez
 vai spēsim izdarīt tās labākās izvēles attiecībā uz kaut kādām 
optimizācijām vai arī uz ieguldījumiem,» skaidro Seimuškāne.To, 
kāpēc nolēmis pievērsties tieši mediju biznesam, Kāpostiņš īsti 
nepaskaidro: «Tas jau viss ir procesa gaitā, nevajag to uztvert tikai kā
 mediju. Tas ir arī biznesa projekts, kuram apakšā ir arī skaitļi, 
cipari, matemātika un rādītāji, kurus var uzlabot.».Uzlabot 
rādītājus Kāpostiņš plāno ar jauniem produktiem digitālajā vidē, taču no
 zaudējumus nesošās NRA izdošanas viņš negrasās atteikties: «Ir 
ļoti liels darba lauks, kur attīstīties, un tieši digitālajā vidē. 
Protams, atstājot drukāto mediju kā sabiedriski svarīgu viedokļu 
paušanas platformu.».Viena no «Neatkarīgās Rīta Avīzes» 
īpašajām sadaļām ir regulāra Ventspils mēra Aivara Lemberga un viņa dēla
 Anrija tiesas prāvas atspoguļošana – portālā tam izveidota atsevišķa 
rubrika. Viens no tās autoriem ir arī nu jau bijušais «Mediju nama» 
līdzīpašnieks Uldis Dreiblats. Rakstos parasti tiek dota plaša iespēja 
izteikties Lemberga aizstāvjiem, savukārt valsts apsūdzības un tiesas 
darbības regulāri tiek kritizētas.Taču versijas, ka avīze 
atrodas apsūdzētā Ventspils mēra ietekmē, esot vien stereotips, apgalvo 
Seimuškāne, kura ir sena Lemberga līdzgaitniece, piemēram, Ventspils 
attīstības aģentūrā. «Šis stereotips izveidojās ļoti spēcīgajā 
laikrakstā «Diena», kuru vadīja Sarmīte Ēlerte, un tas arī bija diezgan 
lielā mērā kultivēts. Un bija diezgan grūti tās jaudas dēļ varbūt arī 
cīnīties ar šo stereotipu. Tā kā tam ir ārkārtīgi dziļas un senas 
saknes,» saka Seimuškāne.Cīnīties ar šo stereotipu nelīdzēja 
fakts, ka «Mediju nama» valdē līdz šim darbojās arī Aivara Lemberga 
znots Jānis Austriņš. Savukārt Anrijs Lembergs apprecējās pirms diviem 
gadiem, un bulvārprese ziņoja, ka viņa sieva ir Liene Kāpostiņa. Uzvārdu
 sakritība ar jauno īpašnieku nav nejauša.Pēc lielas minstināšanās viņš atzīst, ka ir Anrija Lemberga sievas brālis.Kāpostiņš
 apliecina arī to, ka Lemberga znots Austriņš ir sens viņa paziņa, tomēr
 apgalvo, ka šie fakti neesot būtiski: «Jūs meklējat sensāciju tur, kur 
tās nav, un mēģināt sapīt kopā lietas, kurām absolūti nav nekāda 
sakara.».Kāpostiņš apgalvo, ka «Mediju namu» esot pircis par savu naudu, savā vārdā un nevienu citu darījumā nepārstāv.Savukārt
 Aivars Lembergs uz «De facto» jautājumiem par savas vedeklas brāli 
Kāpostiņu atbildēja lakoniskās īsziņās, kurās apgalvoja: «Neesmu lietas 
kursā, nepazīstu. Kāzās biju, bet nepazīstu.».Arī Seimuškāne 
apgalvo, ka par Kāpostiņa saitēm ar Aivara Lemberga bērnu laulātajiem 
neesot zinājusi, taču viņu tas arī neinteresējot: «Ja es redzu, ka ir 
cilvēks, kurš vēlas pirkt kapitāldaļas, un mums ir izteikts piedāvājums,
 un mēs esam savā starpā to apsprieduši – mēs arī pieņēmām lēmumu. Tā ka
 man patiesībā viņa personīgās saiknes, ar ko viņš guļ, ēd, vai viņš ir 
precējies – man patiešām tas neinteresē.».Dažādu mediju 
īpašnieku saiknes savā grāmatā pirms dažiem gadiem pētīja Rīgas Stradiņa
 universitātes Komunikācijas studiju katedras vadītāja Anda Rožukalne. 
Viņas secinājums bija – bieži vien oficiālie mediju īpašnieki ir vien 
izkārtne, aiz kuriem aiz trasta līgumiem vai citām ietekmes svirām 
slēpjas ietekmīgi patiesā labuma guvēji.Komentāru par «Mediju
 nama» pārdošanu Rožukalne atsūtīja e-pastā no ASV: «Darījums (..) 
izskatās līdzīgs akciju sabiedrībā «Diena» ietilpstošu vairāku uzņēmumu 
pārstrukturizācijai, kad patiesais īpašnieks nodod mediju kādam 
uzticamam, sev ļoti pietuvinātam uzņēmējam, kuru var viegli izmantot kā 
savas «vadītāja rokas pagarinātāju». Skaidrs, ka šis uzņēmējs ir pilnīgi
 nevarīgs bez īstā īpašnieka un viņa uzņēmēja karjera bez tā nav 
iespējama. Viņa zināšanas un pieredze mediju jomā varētu līdzināties 
absolūtai nullei.».Mediju pētniece arī uzsver, ka uzņēmuma 
pārdošana laikā, kad tas strādā ar zaudējumiem, parādot jau zināmo: 
«Politiski ietekmēti mediju uzņēmumi, bez bagātīga atklātu vai slēptu 
īpašnieku atbalsta, nespēj būt veiksmīgi no biznesa viedokļa. Politiski 
ietekmētas informācijas kombinēšana ar profesionālu informāciju, 
izlikšanās par neatkarīgu spēlētāju mediju jomā nedarbojas; biznesa 
zaudējumi ir cena, kas par to jāmaksā».Rožukalne norāda vēl uz 
kādu negatīvu iezīmi. Starp iepriekšējiem «Mediju nama» oficiālajiem 
īpašniekiem bija arī mediju profesionāļi, bet jaunā īpašnieka izvēle 
parāda, ka, visticamāk, īstajam labuma guvējam nav svarīgi, ka vadītāji 
orientējas nozarē, jo galvenais ir bizness un iespēja ietekmēt saturu.Runāt par «Mediju nama» darījumu sākotnēji nevēlējās neviena no iesaistītajām pusēm – ne pircējs, ne pārdevēji, ne darbinieki. Izdevniecības
 jaunā un bijusī vadība galu galā intervijas sniegt piekrita. Tomēr 
redakcijas darbinieki atklāti kameras priekšā par jauno īpašnieku runāt 
atteicās, vien pauda cerību, ka nekādas radikālas izmaiņas Kāpostiņš 
neieviesīs un saturā nejauksies.